dissabte, 6 de desembre del 2008

LES COMPETÈNCIES MATEMÀTIQUES

SEMINARI AL CEP, LES COMPETÈNCIES MATEMÀTIQUES I EL PROJECTE COL.LECTIU DE L'AULA.

El passat mes d’octubre un grup de 10 mestres d’infantil i primària vàrem començar el seminari amb l’assessorament extern d’en Carlos Gallego, professor de la Universitat Blanquerna de Barcelona i membre del Seminari La Cultura Matemàtica de les Persones. Carlos Gallego ha publicat molts de treballs, llibres i articles sobre l’ensenyament – aprenentatge de les matemàtiques com a procés comunicatiu dins la conversa complexa i apassionant que es produeix a l’aula.

El seminari ofereix un espai per compartir, analitzar i reflexionar sobre les nostres experiències.

A les nostres aules es desenvolupen diferents processos matemàtics, junts els analitzem i reflexionem per situar-los en el marc de referència del NCTM, Principis i Estàndars per a l’educació matemàtica.

Si considerem l’aula com un espai on es generen diverses situacions comunicatives, el mestre amb la seva capacitat d’escolta activa ha de saber canalitzar la conversa i potenciar moments d’interrelació, ja que els infants aprenen a comprendre el món en el que vivim compartint amb els altres: aprenem dels altres i amb els altres.
Els infants necessiten viure els processos matemàtics, però que tinguin sentit per ells. És important que aquests processos tinguin sentit tant pels adults com pels infants.
Que tinguin sentit pels infants vol dir que ha de tenir relació amb el sentit col·lectiu del que s’està fent a l’aula. Que tingui sentit per l’adult voldrà dir que es tingui en compte els interessos curriculars, a l’inici del curs el mestre ha de tenir una idea del què es farà al llarg del curs, de quins processos matemàtics potenciarà desenvolupar, però el que no sap és quan es produiran, en quin moment, dependrà de les situacions que es generin en el col·lectiu de l’aula.

Compartir les nostres experiències a les diferents sessions del seminari ens ajuda a créixer i a avançar en el nostre procés formatiu, perquè també nosaltres, els mestres necessitem de la interrelació per aprendre, també aprenem dels altres i amb els altres donant un sentit al que fem.

Per més informació pots entrar a aquest enllaç i si vols aqui tens una referència bibliogràfica