dissabte, 6 de desembre del 2008

LA COMPETÈNCIA LINGÜISTICA.

Seminari al CEP: La competència lingüística. Llegir i escriure: una activitat complexa i necessària

El mes de novembre un grup de 8 mestres d’infantil i primària vàrem començar aquest seminari amb l’assessorament extern de na Montserrat Fons, professora de la UB i autora del llibre “Llegir i escriure per viure”, publicat per l’ed .La Galera i en castellà per l’ed.Graó..
La llengua és una eina per la comunicació, l’aula és un espai on es produeixen moltes situacions comunicatives. Els infants interactuant entre ells i en relació amb el seu entorn van adquirint les seves competències comunicatives de manera significativa.
Montserrat Fons va compartir amb nosaltres els diferents aspectes que hem de tenir en compte alhora del procés d’aprenentatge- ensenyament de la lectura i l’escriptura.
(Els quals són dos processos paral·lels: l’ escriure és un procés de producció i el llegir és un procés de comprensió.):
- Activitat sociocultural
- Desenvolupament evolutiu
- Processos Cognitius
- Teoria d’Aprenentatge
- Aspectes Emocionals
Ens ha tramès la importància dels marcs teòrics, de reflexionar i analitzar, ja que ens ajudarà a situar les pràctiques que facem a les aules.
Els infants han de ser conscients del significat, de la funcionalitat d’escriure...el seu nom, un petit text,.. han de tenir la necessitat de fer-ho, els mestres hem de crear, potenciar que es donin a l’aula aquestes situacions funcionals d’escriptura.
Al llarg d’aquest seminari anirem compartint, analitzant, reflexionant... els recursos que emprem a l’aula per potenciar l’ús de la lectura i l’escriptura, tant activitats d’ús pràctic, d’ús científic i d’ús literari.

Per més informació sobre la lectura i l'escriptura, podeu accedir a aquest enllaç o també aqui