dilluns, 8 de desembre de 2008

MARA DAVOLI A EIVISSA


EL SENTIT DE LA DOCUMENTACIÓ PEDAGÒGICA A LES ESCOLES DE REGGIO EMILIA.
Aquest va ser el títol de la conferència que el passat dia 1 de desembre va donar na Mara Davoli a la seu de la UIB a Eivissa i a la que vàrem assistir unes 130 persones.
Els que lluitem per una imatge d'infant i una infància de qualitat valorem i agraim la tasca duta a terme per LORIS MALAGUZZI i gent del seu equip com CARLA RINALDI, MARIANO DOLCI, I MARA DAVOLI, entre d'altres.La filosofia educativa de reggio Emilia, ens cautiva des de l'inici però, és cert que amb les estructures de les nostres escoles ens fa difícil poder dur a terme tots els seus principis , encara que actualment hi ha escoles que traslladen el model de Reggio a les seves realitats, una de les més conegudes són les escoletes de Pamplona, però també El Martinet, Barcelona, o a Perpinyà, de la mà d'en David Altimir.

Aquí a EIVISSA, fa uns anys vàrem rebre la visita de n'Alfredo Hoyuelos i fa 4 anys començarem en els cursos de formació del CEP a rebre gent que ha tingut molta relació amb Reggio, des de les visites de Francesca Davoli, David Altimir, Meritxell Bonas, Pusy i fins avui amb na Mara Davoli, sense oblidar la conferència del curs passat de Donatella de Pistoia dins el marc de les I Jornades 0-12 "L'escola:part d'una comunitat"

Mara Davoli ha treballat durant 34 anys com a tallerista de l'escola Pablo Neruda, es a dir com a mestra d'educació visual i expressiva. Els talleristes de les escoles de Reggio, són un recurs més, un membre més de l'equip i encara que no tenen formació en pedagogia si que en tenen en arts visuals.

El Taller de l'escoleta és considerat l'espai de l'escola on els infants poden expressar-se amb els seus 100 llenguatges i la Documentació pedagògica dóna visibilitat dels processos viscuts pels infants.

diumenge, 7 de desembre de 2008

OBSERVAR,REFLEXIONAR,APRENDRE

En aquest enllaç trobareu una entrevista i un debat al voltant de les estratègies d'aprenentatge "observar,reflexionar,aprendre", va ser emès a un programa del Mil.lenium i acompanyava un documental d'un Projecte d'investigació d'un grup d'infants de primer cicle de primària sobre els Ximpanzes del zoo de Barcelona.
La nostra valoració des del primer dia que ho vàrem veure és excel.lent, us convidem a passar-hi una estona.

EL PLA A LA PRIMERA INFÀNCIA

Des de principis de setembre han estat freqüents les notícies sobre les inversions de la Conselleria al Pla de la Primera Infància: creació d'escoletes, augment de nombre de places pels infants de 0-3 anys,... i aquesta setmana s'ha aprovat el drecret que regula la creació de la Xarxa Pública de les Escoletes i l'Institut de la Primera Infància.

dissabte, 6 de desembre de 2008

DIÀLEGS ENTRE L'EDUCACIÓ I L'ARQUITECTURA

El curs passat es vàren dur a terme les primeres Jornades Escoletes i Arquitectura.
És evident que ha d'existir aquest diàleg per fer més funcionals els espais, més acollidors i més propers a les necessitats dels infants.
L'escoleta Els Daus, a Catalunya, és un exemple d'aquesta relació que desitjem és vagi fent realitat en el nostre context.

LA COMPETÈNCIA LINGÜISTICA.

Seminari al CEP: La competència lingüística. Llegir i escriure: una activitat complexa i necessària

El mes de novembre un grup de 8 mestres d’infantil i primària vàrem començar aquest seminari amb l’assessorament extern de na Montserrat Fons, professora de la UB i autora del llibre “Llegir i escriure per viure”, publicat per l’ed .La Galera i en castellà per l’ed.Graó..
La llengua és una eina per la comunicació, l’aula és un espai on es produeixen moltes situacions comunicatives. Els infants interactuant entre ells i en relació amb el seu entorn van adquirint les seves competències comunicatives de manera significativa.
Montserrat Fons va compartir amb nosaltres els diferents aspectes que hem de tenir en compte alhora del procés d’aprenentatge- ensenyament de la lectura i l’escriptura.
(Els quals són dos processos paral·lels: l’ escriure és un procés de producció i el llegir és un procés de comprensió.):
- Activitat sociocultural
- Desenvolupament evolutiu
- Processos Cognitius
- Teoria d’Aprenentatge
- Aspectes Emocionals
Ens ha tramès la importància dels marcs teòrics, de reflexionar i analitzar, ja que ens ajudarà a situar les pràctiques que facem a les aules.
Els infants han de ser conscients del significat, de la funcionalitat d’escriure...el seu nom, un petit text,.. han de tenir la necessitat de fer-ho, els mestres hem de crear, potenciar que es donin a l’aula aquestes situacions funcionals d’escriptura.
Al llarg d’aquest seminari anirem compartint, analitzant, reflexionant... els recursos que emprem a l’aula per potenciar l’ús de la lectura i l’escriptura, tant activitats d’ús pràctic, d’ús científic i d’ús literari.

Per més informació sobre la lectura i l'escriptura, podeu accedir a aquest enllaç o també aqui

LES COMPETÈNCIES MATEMÀTIQUES

SEMINARI AL CEP, LES COMPETÈNCIES MATEMÀTIQUES I EL PROJECTE COL.LECTIU DE L'AULA.

El passat mes d’octubre un grup de 10 mestres d’infantil i primària vàrem començar el seminari amb l’assessorament extern d’en Carlos Gallego, professor de la Universitat Blanquerna de Barcelona i membre del Seminari La Cultura Matemàtica de les Persones. Carlos Gallego ha publicat molts de treballs, llibres i articles sobre l’ensenyament – aprenentatge de les matemàtiques com a procés comunicatiu dins la conversa complexa i apassionant que es produeix a l’aula.

El seminari ofereix un espai per compartir, analitzar i reflexionar sobre les nostres experiències.

A les nostres aules es desenvolupen diferents processos matemàtics, junts els analitzem i reflexionem per situar-los en el marc de referència del NCTM, Principis i Estàndars per a l’educació matemàtica.

Si considerem l’aula com un espai on es generen diverses situacions comunicatives, el mestre amb la seva capacitat d’escolta activa ha de saber canalitzar la conversa i potenciar moments d’interrelació, ja que els infants aprenen a comprendre el món en el que vivim compartint amb els altres: aprenem dels altres i amb els altres.
Els infants necessiten viure els processos matemàtics, però que tinguin sentit per ells. És important que aquests processos tinguin sentit tant pels adults com pels infants.
Que tinguin sentit pels infants vol dir que ha de tenir relació amb el sentit col·lectiu del que s’està fent a l’aula. Que tingui sentit per l’adult voldrà dir que es tingui en compte els interessos curriculars, a l’inici del curs el mestre ha de tenir una idea del què es farà al llarg del curs, de quins processos matemàtics potenciarà desenvolupar, però el que no sap és quan es produiran, en quin moment, dependrà de les situacions que es generin en el col·lectiu de l’aula.

Compartir les nostres experiències a les diferents sessions del seminari ens ajuda a créixer i a avançar en el nostre procés formatiu, perquè també nosaltres, els mestres necessitem de la interrelació per aprendre, també aprenem dels altres i amb els altres donant un sentit al que fem.

Per més informació pots entrar a aquest enllaç i si vols aqui tens una referència bibliogràfica